Har du känt den angenäma doften av äkta trätjära mot en solvarm eka en aprilmorgon glömmer du den aldrig. Det doftar vår och förhoppningar om en morgontur med ekan fram i sommar, och i bästa fall ett par feta abborrar med sig hem till kvällens grillstund. Men innan dess väntar förstås lite arbete.
Bruksbåtar från förr
En som vet vad som fordras är Ulf Hjulström i Väster Tryserum utanför Valdemarsvik. Efter 30 år som sågverksanställd har han nu fått möjlighet att lägga mer tid på sin stora passion – att bygga bruksbåtar som man gjorde förr.
Det var Ulfs gedigna intresse för trä som fick honom in på båt-byggarbanan. Men allt började med en kökssoffa!
– Jag ville prova hur det var att arbeta med ek. Jag har inte prövat om den flyter, säger Ulf och skrattar.
Hans första maritima bygge, en så kallad storöka, stod klar för 17 år sedan. Efter pensionen har han ökat takten och i vinter har han byggt två mindre ökor, som de små allmogebåtarna i den nordsmåländska och sydöstgötska skärgården kallas.
I Ulfs verkstad ligger en helt nybyggd skapelse och glänser. Invändigt är den behandlad med rå linolja och utvändigt är den struken av en blandning av tjära, balsamterpentin och rå linolja. Ytor som man inte kommer åt sedan båten är klar har behandlats med oblandad tjära.
– Det är viktigt att använda ren trätjära, inte någon stenkolsprodukt, poängterar Ulf.
Tjära på furuved
Staffan Claesson som driver företaget Claessons Trätjära är en stor kunskapskälla i ämnet. Han menar att det inte är helt enkelt att hitta den äkta naturprodukten.
– Jag har sett produkter i handeln där det står äkta trätjära på framsidan av burken. Men läser man på baksidan står det att bara 30 procent är trätjära. Resten är tallolja, lacknafta eller någon annan tillsatsprodukt, säger han.
Det bästa sättet är att noga granska burken och inte ge sig förrän man hittat en 100-procentigt ren tjära gjord på furuved.
Det är få förunnat att, som Ulf, ha en helt nybyggd båt att sätta igång med. För äldre trä gäller det först att borsta ytan ren från flagor, damm och löst sittande material. En piassavakvast och en trekantig färgskrapa är lämpliga redskap.
Virket ska inte vara helt uttorkat så att det uppstått sprickor. För båtar är den bästa vinterförvaringen enligt Ulf att låta båten ligga helt öppen utan någon pressning eller liknande över. Allra bäst är att inte lägga den med botten upp, men då är det noga med att dra ur bottenpluggen för att undvika sönderfrysning.
Tjärans hartssyror och fettsyror hjälper till att återställa träets naturliga skydd mot sol, vind och vatten. Den tränger in i träet men torkar aldrig som vanlig färg. Därför är det viktigt att blanda tjäran med linolja och terpentin för att få en klibbfri yta på områden man kommer i kontakt med, som exempelvis en brygga.
– Även om det ser torrt ut på ytan kan ren tjära börja sippra fram när det blir varmt väder. Terpentin och linolja hjälper tjäran att tränga in mer på djupet och blandningen blir också mer lättarbetad, säger Staffan Claesson.
Väldoftande vårtecken
Förr om åren, när varje skärgårdsbonde hade sin egen träbåt, hade man inte råd att låta båten ligga uppdragen halva året. Den användes dagligdags för fiske och transporter när det var isfritt.
– Då tog man upp sin öka mitt i sommaren när det var som varmast för att reparera och stryka på tjära, säger Ulf Hjulström.
Var tid har sina traditioner och prioriteringar. Nuförtiden vill vi nog ha båten i sjön just de där varma sommardagarna.
För mig är en öppnad tjärburk ett tydligt vårtecken. Och så doftar det så gott också! Personligen undrar jag rent av varför det inte finns en after shave med tjärton…