Varför smakar maten så bra utomhus? Gustav Arnell i egenskap av ledamot i Smålands och Ölands
är säker på att det handlar om upplevelsen.
– Att äta ska vara en upplevelse. Om du har en härlig miljö omkring dig så smakar maten ännu bättre. Omgivningen blir en extra krydda, säger Gustav som menar att det också handlar om kemi.
– Frisk luft skärper sinnena och gör näsa och mun mer mottagliga för matens smaker och dofter. Om man dessutom använder sig av råvaror som har en koppling till säsongen och platsen så blir upplevelsen ännu tydligare. Sedan kan det förstås vara så enkelt som att man rör på sig och gör åt med mycket energi när man är ute. Och när man är hungrig så smakar ju allt mycket bättre!, skrattar han.
Maten som upplevelse är Gustav Arnells specialitet. Han är utbildad kock och har bland annat jobbat som kökschef på Sveriges riksdags restaurang. Gustav älskar att jobba med omsorgsfullt producerade råvaror från bönder och odlare som är engagerade i det de gör. En fråga som han även driver i egenskap av ledamot i Smålands och Ölands gastronomiska akademi.
Hjärta som klappar för det lokala
Med ett hjärta som klappar för de närproducerade och säsongsanpassade råvarorna har Gustav gjort sig ett namn som konceptutvecklare för restauranger, kaféer och företag som vill ha hjälp med att utveckla sin matupplevelse – från hela koncept till enskilda produkter och menyer.
I företaget ”Vi kan mat”, som han driver tillsammans med hustrun Anna på en liten gård i Stora Björkudden vid Ylen utanför Lekeryd, har han förverkligat sin dröm om att låta fler uppleva bra mat i härliga miljöer.
– Vi bedriver inte cateringverksamhet utan är snarare konsulter inom matupplevelser. Jag jobbar som matinspiratör på uppdrag av företag eller platser som vill utveckla sin verksamhet som besöksmål. Det kan handla om allt från att skapa lokala menyer med en tydlig röd tråd till att tillföra kökskompetens eller leda arbetet med att öppna en ny butik eller restaurang. Jag jobbar också en hel del med företag som vill stärka sitt varumärke med matrelaterade upplevelser för kunder och medarbetare, berättar Gustav.
Hans erfarenhet inom området är omfattande. Tidigare har han bland annat jobbat med konceptutveckling av produkter, butik och café på Rudenstams bär och frukt. Det högt satta målet var att få in företagets drycker på Nobelmiddagen – något som han också lyckades med.