Den sammanlagda årliga omsättningen för Ahlstrom-Munksjö uppgick 2016 till cirka 2,15 miljarder euro, och bolaget har cirka 6000 anställda på 41 produktions- och konverteringsanläggningar i 14 länder.
– Vi kommer att fortsätta med de enheter vi har och producera de produkter som vi är starka på. Den stora skillnaden är att vi genom fusionen får tillgång till ett säljnätverk på nya marknader och ett mycket spännande produktutbud som kompletterar våra produkter mycket väl. Vi bygger en större global plattform som på sikt kommer att ge positiva effekter även lokalt i Sverige, säger Anna Bergquist, vice president BU insulation på Ahlstrom-Munksjö och fortsätter:
– Munksjös styrka och tyngdpunkt har varit Europamarknaden. Genom fusionen ser vi nu spännande möjligheter att utnyttja Ahlstroms nätverk och kunskaper i till exempel Asien, USA och Sydamerika, berättar Anna.
Färsk barrmassaved
Hon beskriver två företag med liknande processer och gemensamt framtidsfokus. Som inte har konkurrerat även om produkterna i mångt och mycket ligger nära varandra.
– Vi söker inte några kortsiktiga synergier. Det är på sikt som fusionen kommer att ge effekt.
Traditionellt starka Munksjöprodukter får en framskjuten roll även i det nya bolaget.
– Vårt dekorpapper till laminatprodukter går starkt. Liksom releaseliners (baksidan på klisterlappar) där det sker mycket utveckling just nu. Det elektrotekniska pappret som vi tillverkar i Jönköping och såklart pappersmassan från Aspa Bruk där vi fortsätter att utveckla processen hela tiden är andra viktiga hörnstenar. Givetvis blir det intressant att se vad dessa produkter kan göra på för oss nya marknader.
När vi pratar Aspa Bruk, hur ser du på kraven på råvaran från skogsägarna?
– Vi märker att FSC®-certifieringmärkning blir allt viktigare. Sedan är Aspas massa känd för sin höga kvalitet och ljushet. Det är värden vi vill fortsätta att bygga kring och för det är en färsk barrmassaved nyckeln.
Fiberkomposit i nya användningsområden
Ahlstrom går in i det nya bolaget med en spännande produktflora de också.
– Precis som Munksjö har Ahlstrom intressanta, fiberbaserade nischprodukter. Ett viktigt produktområde är till exempel filterpapper som kan hamna i ditt oljefilter på bilen eller till filter för att rena vatten, luft med mera. Absorberande pads till
läkemedelsindustrin är också stort, liksom förpackningsmaterial till livsmedel.
Med fusionen hoppas bolaget också kunna stärka sin roll som innovatör för nya användningsområden för träfibern.
– Inte minst inom kombimaterial där träfibern mixas med andra material. En, ny spännande produkt som är på gång nu är kaffekapslar i fiberkomposit som kan ersätta aluminiumkapslarna.
September 2017