Sedan drygt ett år finns det nya affärsområdet Skogliga tjänster på Sydved, en framåtsyftande satsning för att bli ännu vassare på frågor och tjänster kopplat till just skogsvård.
– Vi är ju sedan länge ett fullserviceföretag som förutom att vi köper virke av skogsägare erbjuder flera olika skogliga tjänster, som till exempel rådgivning och hjälp i samband med plantering, röjning, skogsbruksplaner och skogsbilvägar, säger Anders Ehrenström på Skogliga tjänster.
Enkelt beställa röjning!
I mitten av januari lanserades en helt ny digital tjänst som gör att man med bara några knapptryck kan beställa skogsvård från Sydved.
– Först ut är röjningen. Du går in på dina privata sidor på Sydved, Min skog, och skapar ett beställningsunderlag. När vi har gått igenom beställningen som vi har fått från dig, skickar vi ett kontrakt som du godkänner direkt genom digital signering, säger Anders.
Det finns många fördelar med det här. Oavsett var du är – hemma, på kontoret eller kanske på resande fot – kan du beställa en röjning. Enkelt och smidigt, inte minst för att du får en bra överblick och kan göra det när passar dig bäst.
Plantor näst på tur
– Den här typen av tjänster finns ju redan inom en del andra branscher, till exempel i bankvärlden, så vi inser att vi också behöver erbjuda det för beställning av skogsvårdstjänster.
Röjningen kom först, men Sydved är redan i startgroparna för fler tjänster, inte helt osannolikt kommer det då handla om att beställa plantor via webben.
– Att vi satsar på det digitala betyder inte att kontakten med din Sydvedare kommer att försvinna. Vi vill kunna erbjuda en palett av möjligheter för skogsägaren att göra affärer, digitalt, på telefon eller över en kopp kaffe i skogen, säger Anders Ehrenström.