Aktuellt / Senaste nytt

Hestra åkeri kör Sveriges första virkeslastbil med biogas

Publicerad 2024-11-21

Nu körs den allra första virkeslastbilen som drivs med biogas på vägarna i Götaland. Ett stort kliv för fossilfria och mer hållbara transporter, säger Patrik Lindgren på Hestra åkeri.

Patrik Lindgren, ägare på Hestra åkeri i Småland, har under två års tid drivit projektet med att utveckla en virkeslastbil med kran som drivs med biogas. Det har han gjort i ett nära samarbete med Volvo. Även Sydved och Sveaskog är med i framtidssatsningen.

– Jag tycker att det är viktigt med miljö och hållbarhet och kände att det borde vara möjligt att få fram en virkeslastbil som kan köra timmer i skogen och drivs med biogas, säger Patrik Lindgren.

Fossilfria transporter

För skogsbranschen är hållbarhet och en omställning mot fossilfria transporter högt prioriterat. Och för både Sydved och Sveaskog var det ett naturligt steg att vilja vara med i projektet.

– Samarbetet över företagsgränser gör att vi blir starkare och utvecklingen kan ske snabbare. Biogas kommer vara ett av flera alternativ till fossila drivmedel och med ett bra nät av tankstationer blir det ett konkurrensmässigt alternativ, säger Anders Westström, inköpsansvarig för transport på Sydved.

Utmaning med krypväxeln

Virkeslastbilen gjorde sitt första jobb för några dagar sen och den kommer sen köras i norra Småland och södra delen av västra Götaland. Den kommer köras i tvåskift och gå i ordinarie drift och framför allt transportera åt Sydved och Sveaskog, från skogen till industrierna.

– Utmaningen i projektet har framför allt legat i att få plats med krypväxel tillsammans med biogastankar. Krypväxeln krävs ju för att kunna starta ett tungt ekipage på skogsvägar, förklarar Patrik Lindgren.

Test i verkligheten

Virkeslastbilen kommer köras på 100% biogas och chaufförerna som kommer köra fordonet har fått utbildning i tankning av bilen. I området finns flera tankstationer och fler byggs så att det blir naturligt att tanka utan omvägar.

– Körlängden på en tank är nästan som en vanlig timmerbil, det vill säga omkring 50–60 mil, men det ska naturligtvis utvärderas i verkligheten säger Anders Westström.

– Nu vill vi testa hur det funkar med att köra den i drift, under den första tiden kommer vi utvärdera både funktionaliteten och hur stor miljönyttan blir. Och om det går så bra som jag hoppas, så kommer jag satsa på fler virkeslastbilar som drivs med biogas, säger Patrik Lindgren.

    Fakta biogas

  • Biogas har potential att bli en av flera energikällor i det globala omställningsarbetet. Transporter står för en mycket stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. För att lyckas med omställningen till ett hållbart skogsbruk är det av stor vikt att hitta lösningar för att minska det fossila avtrycket.

Text: Annsofie Öhman Foto: Anna Hållams