Hon har jobbat 25 år inom IT och började arbeta med VR, Virtual Reality, redan 1997.
– Då var internet ganska nytt för människor och vi låg nog lite i framkant. Jag var med och skapade simulationer av Audibilar för att testa hur vi kunde utveckla produkten på olika sätt, säger Linda U Johansson, IT-specialist och författare.
VR står för virtuell verklighet. Genom att sätta på dig ett par VR-glasögon kan du förflytta dig i tid och rum, fast du egentligen är kvar på samma ställe. Du upplever en datorsimulerad miljö, din hjärna luras att tro att du befinner dig i de händelser som utspelar sig på skärmarna inne i glasögonen. VR används exempelvis för att skapa häftiga spel, men också för att gå på visning i en bostad eller att vandra runt på en gata i Paris, utan att vara där.
Nästa version av internet
Linda har nyligen gett ut boken ”Metaverse Mayhem: AI och Metaverse – vad händer nu? Underbara möjligheter och oerhörda risker”.
– Enkelt förklarat kan man säga att Metaverse är nästa version av internet. Vi kommer att kunna se data runtomkring oss med hjälp av olika typer av teknologier. Med VR hamnar vi i en annan digital värld, med AR, Augmentet Reality, förstärks verkligheten. I framtiden kommer vi ha glasögon på oss med digitala moment i, som förstärker vår verkliga värld, berättar Linda.
Hon menar att det är barnen som först förstått vad Metaverse är.
– För många äldre kan det kännas ogreppbart. Men barnen har växt upp med spelvärlden som exempelvis spelet Roblox, där de kan bygga upp världar med sina avatarer och där de interagerar med vänner. För dem är detta inget konstigt, säger Linda.
Men hur kommer vi då ha nytta av Metaverse och AI i framtiden?
– Vi kommer att ha glasögon som vi kan ladda ned appar till. Du kan exempelvis få undertexter i dina glasögon när någon pratar ett språk som du inte förstår, du kan få information om en byggnads historia, bara av att du tittar på byggnaden. För att bara nämna några exempel.
Digitala tvillingar
Framtidens e-handel kommer också utvecklas mycket, tror Linda.
– Vi kommer kunna köpa digitala avatarer* av det vi vill ha. Tänk dig att du vill ha en soffa, då kan du först testa att möblera med soffan i en digital bild av ditt vardagsrum för att se att den verkligen passar innan du får den verkliga soffan hemskickad till dig. På det här sättet kommer vi slippa många returer av varor, säger Linda.
Andra användningsområden kan vara att du skapar en digital tvilling av din bostad, så att du kan se exakt hur alla ledningar går innan du borrar i väggen. Även kläder kan du prova digitalt i olika storlekar innan du köper dem på riktigt.