Vi påverkas av den tid vi växer upp i, det som sker runtomkring oss, i vårt land och i resten av världen. Olika generationer tenderar därför att ha olika synsätt och värderingar, säger Marcus Carlholt på kommunikationsbyrån Grand Public.
När man beskriver olika generationer på en övergripande nivå är det vanligt att använda benämningar som baby boomers, generation X, millennials, generation Z och generation Alpha.
Baby boomers är lokala
Många av dagens skogsägare är baby boomers, födda 1946 till 1964. Generationen är traditionell, värdesätter stabilitet och tycker att hårt arbete är vägen till framgång. Det finns en sanning, svart eller vitt.
– Människorna i den här generationen kommer från en tid utan överflöd, så i grunden har de hållbara
värderingar, men av en annan anledning än senare generationer, förklarar Marcus.
För baby boomers är den lokala anknytningen viktig – när de växte upp spelade lokala föreningar och andra nätverk en stor roll. Det var där den sociala sammanhållningen fanns. I dag är det möjligt att också socialisera globalt.
– Ett annat exempel är att vi har gått från att den lokala tidningen var den största informationskällan till att vi nu får globala nyheter lika snabbt som lokala, säger Marcus.
Världen blir digital
Tillhör man generation X, och är född 1965 till 1980, värderar man i högre grad balansen mellan arbete och fritid. Generationen har varit med om den digitala revolutionen och är förhållandevis anpassningsbar vad gäller ny teknik.
– Generation X har upplevt både en tid som inte har varit digital och den digitala värld vi nu lever i. Det ena behöver inte utesluta det andra. Alla tycker inte det finns ett behov att hålla sig ajour med det digitala, antingen omfamnar man AI eller så är man nöjd med det man kan.
Generation Y eller millennials är födda 1981 till 1996 och uppväxta under en tid då digitaliseringen gick väldigt fort. Generationen värderar flexibilitet, upplevelser och hållbarhet.
Klimatet och det globala
Sedan kommer generation Z, födda 1997 till 2012, som är den första generationen som är helt uppvuxna med internet. AI kommer in i deras liv under tonåren eller lite senare. Här värderas mångfald och inkludering. Det finns också en medvetenhet om vad som sker i världen, inte minst vad gäller klimatet.
Är man född 2013 fram till mitten av 2020-talet tillhör man generation Alpha. I den här gruppen är man uppväxt med smart teknik och digitala verktyg. AI är redan nu en del av de ungas värld, både hemma och i skolan.